דף הבית » שירות ללקוח » מאמרים
טפסים | תלונות הציבור | מיגונים | מאמרים | קישורים | מבצעים ללקוחות

מצבת כלי רכב בישראל - 2013

גילת גלמידי, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 13/01/2015

_______________________________________________________________________________

ירושלים, ‏כ"ח באדר ב' תשע"ד

‏‏30 במרס 2014

079/2014

2.85 מיליון כלי-רכב מנועיים בישראל בשנת 2013

 

            בשנת 2013:

·         כ-2,851,000 כלי רכב מנועיים בישראל, מתוכם כ-2,338,700 כלי רכב פרטיים.

·         כ-278 אלף כלי רכב נוספו וכ-189 אלף נגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב גדל ב-89 אלף - גידול של 3.2% לעומת 2012.

·         14.8% מכלל כלי הרכב המנועיים מונעים בסולר, 3.4% מכלי הרכב הפרטיים.

·         כ-14,000 כלי רכב מונעים באמצעות גז, מתוכם כ-11,100 כלי רכב פרטיים (בשנת 2012 -  12,000 ו-9,300 בהתאמה).

·         33.7% מכלי הרכב הנעים בישראל מיוצרים ביפן, 12.9% בקוריאה הדרומית
ו-7.7% בספרד.

·         רמת המינוע בישראל - 350 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (346 בשנת 2012), נמוכה יחסית למדינות המפותחות בעולם.

 

מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2013 לשני מיליון ו-851 אלף - עלייה של 3.2% לעומת סוף שנת 2012.  זאת, לאחר גידול של 2.9% בשנת 2012 ושל 4.6% בשנת 2011.

מתוך כלל כלי הרכב, היו

כשני מיליון ו-339 אלף כלי רכב פרטיים,

כ-335 אלף משאיות, כ-121 אלף אופנועים,

כ-14,200 אוטובוסים זעירים,

כ-16,900 אוטובוסים,

כ-19,800 מוניות

וכ-4,600 כלי רכב מיוחדים.

זאת על סמך עיבוד שבוצע בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) של קובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה. הנתונים יראו אור בקרוב בפרסום "כלי רכב מנועיים 2013" בהוצאת הלמ"ס.

33.7% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון: מזדה, סובארו, מיטסובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), השומרת על מקומה כארץ הייצור העיקרית. במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית עם 12.9%, (יצרנית המכוניות: יונדאי, דייהו, קאיה ושברולט).

 

 

לוח א. התפלגות כלי הרכב הנעים בישראל בשנים 2013-2007 , לפי ארץ ייצור (אחוזים)

ארץ ייצור

2013

2012

2011

 

2010

2009

2008

2007

סך הכל

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

יפן

33.7

35.5

37.2

38.6

39.1

39.1

38.7

קוריאה הדרומית

12.9

12.3

11.8

11.3

11.4

11.3

10.9

ספרד

7.7

7.9

8.1

8.4

8.7

9.0

9.2

גרמניה

7.5

 7.3

 6.9

 6.9

7.1

7.3

7.7

צרפת

6.2

6.7

7.2

7.8

8.5

9.1

9.8

טורקייה

4.9

4.4

4.2

3.9

3.5

3.2

2.8

הממלכה המאוחדת

3.1

2.8

2.5

2.3

2.1

2.0

2.0

ארצות הברית

2.9

3.2

3.3

3.4

3.6

3.7

3.8

יתר הארצות

21.1

19.9

18.8

17.4

16.0

15.3

15.1

 

 

חלקן של מדינות אירופה וארה"ב ירד בהתמדה בשנים האחרונות למעט טורקייה שחלקה עלה מ-2.8% בשנת 2007

ל- 4.9% בשנת 2013.

במהלך 2013 נוספו למצבת כלי הרכב כ-278 אלף כלי רכב, מהם כ-238 אלף כלי רכב חדשים. בתקופה זו נגרעו מהמצבה כ-189 אלף כלי רכב, כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה בכ-89 אלף כלי רכב.

מבין כלי הרכב החדשים שנוספו בשנת 2013, כ-202 אלף היו כלי רכב פרטיים, רובם מהיצרנים הבאים:

 

לוח ב. כלי רכב פרטיים חדשים שנוספו בשנים 2013-2007, לפי יצרן (אחוזים)

שנה

סך הכל

יונדאי

טויוטה

קאיה

סקודה

פורד

מזדה

ניסן

רנו

סוזוקי

יתר התוצרים

2013

100.0

15.8

11.0

10.4

6.5

5.9

5.2

5.1

4.7

4.2

31.2

2012

100.0

16.1

10.0

9.9

5.8

10.1

5.7

5.0

3.0

3.8

29.5

2011

100.0

15.5

9.2

7.4

4.3

4.8

9.9

3.6

3.0

3.4

37.2

2010

100.0

14.7

10.6

4.6

3.6

4.6

15.5

3.2

4.0

4.2

34.1

2009

100.0

12.2

11.3

2.5

3.0

6.5

18.7

4.0

3.0

3.6

34.5

2008

100.0

11.2

10.9

1.7

3.0

5.4

17.3

3.0

4.2

4.5

39.2

2007

100.0

12.6

11.0

0.9

1.4

7.1

15.8

1.5

3.6

4.7

40.9

 

2013 - היא  השנה השלישית בה יונדאי (Hyundai) תופסת את המקום הראשון עם כ- 15.8% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו בשנה זו. למקום השני עברה חברת טויטה (Toyota) , המהווה כ- 11.0% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו ב- 2013 לאחר שהיוותה 10.0% ב- 2012 ו-9.2% ב- 2011. מזדה (Mazda) שתפסה את המקום הראשון עד לפני שלוש שנים, עברה למקום השישי והיא מהווה 5.2% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו ב-2013, לאחר 5.7% בשנת 2012 ו-9.9% בשנת 2011. קאיה-(kia) הגדילה את חלקה מ- 0.9% ב- 2007 ל- 10.4% ב- 2013 וסקודה (skoda) הגדילה את חלקה מ- 1.4% ב- 2007 ל- 6.5% ב- 2013.

 

הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף 2013 ל-6.9 שנים בדומה לשנים קודמות. עם זאת, נמשכת העלייה בגיל הממוצע של המשאיות מ-4.8 שנים בשנת 1997 ל-8.8 ב- 2013.

 כמיליון ו-127 אלף (40%) מכלי הרכב הם כלי רכב חדשים בגיל עד 4 שנים (שנת ייצור 2009 ואילך), כ-882 אלף (31%) בני 5 עד 9 שנים ו-841 אלף (29%) בני 10 שנים ויותר.

בשנת 2013 היו 422,300 כלי רכב מונעים בסולר - 14.8% מכלל כלי הרכב. בשנים 2007-2005, כ- 16.5% מכלי הרכב שנעו בכבישי הארץ היו מונעים בסולר.

יחד עם זאת, אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר המשיך לגדול (מ- 2.4% ב- 2002, ל- 3.4% ב-2013). מספר כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר הגיע ב- 2013 לכ-80,000.

לוח ג. אחוז כלי הרכב המונעים בסולר (מתוך כלי הרכב באותו סוג) בשנים 2013-2007

שנה

סך הכל

רכב פרטי

משא עד 3.5 טונות (1)

משא מעל 3.5 טונות (1)

אוטובוס זעיר

אוטובוס

מונית

רכב מיוחד

אופנוע

2013

14.8

3.4

81.7

99.0

99.6

100.0

97.1

98.2

-

2012

14.9

3.1

80.4

98.9

99.4

100.0

96.8

98.1

-

2011

15.1

2.9

78.9

98.8

99.2

100.0

96.7

97.7

-

2010

15.4

2.9

77.9

98.6

99.0

100.0

96.6

97.6

-

2009

15.7

2.8

76.1

98.5

98.7

100.0

96.7

97.3

-

2008

16.2

2.8

74.3

98.5

98.1

100.0

98.4

96.0

-

2007

16.4

2.7

73.1

99.7

98.1

100.0

98.4

96.0

-

 

(1) עד שנת 2007 -  "משא עד 4.0 טונות" ו- "משא מעל 4.0 טונות". 

ב- 2013 כ-14,000 כלי רכב הונעו באמצעות גז מתוכם כ-11,100 כלי רכב פרטיים.

 

ב- 2013 (בדומה ל- 2012), 85% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית ו- 15% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות החכרה (ליסינג) - 9.0%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 4.7%, והשכרה או תיור - 1.4%. יצוין כי מרבית כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים. מתוך סך כל כלי הרכב הפרטיים שעלו על הכביש ב-2013, 54.8%  היו בבעלות פרטית ו-45.2% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות החכרה (ליסינג) - 29.2%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 11.3%, והשכרה או תיור - 4.7%   (בשנת 2012, 31.5%, 9.6% ו-4.7% בהתאמה).

 

 

 

רמת המינוע בישראל עמדה בשנת 2013 על 350 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (346 בסוף שנת 2012), מזה - 288 כלי רכב פרטי. בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית.

 

 

                  

שיעור המעורבות של כלי הרכב בתאונות דרכים עם נפגעים, שנחקרו ע"י המשטרה, ל-1,000 כלי רכב שונה בין סוגי הרכב השונים. שיעור המעורבות של הרכב הציבורי (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות), ושל משאיות כבדות במשקל 34 טונות ומעלה (משקל כולל), בתאונות עם נפגעים הוא גבוה ביותר. יש לזכור כי לכלי רכב אלה נסועה שנתית גבוהה.

 

לוח ד. מעורבות כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים (ת"ד) - שיעור ל-1,000 כלי רכב מורשים (מתוך כלי הרכב

באותו סוג),  בשנים 2013-2007

שנה

סך הכל

רכב פרטי

משא עד 3.5 טונות

משא מעל 3.5 טונות

אוטובוס זעיר

אוטובוס

מונית

רכב מיוחד

אופנוע

סך הכל

מזה: 34 טון ומעלה

2013

7.7

6.7

6.6

9.4

17.0

14.5

29.3

34.2

4.2

19.5

2012

7.6

6.6

7.2

8.8

20.7

14.9

33.0

36.7

5.2

18.8

2011

9.1

7.8

8.2

10.7

26.3

17.1

34.2

43.1

4.4

22.2

2010

10.1

8.7

9.4

11.5

26.5

17.7

33.1

45.6

5.3

27.4

2009

11.9

10.3

10.9

13.4

39.5

18.5

40.6

50.1

7.6

30.8

2008

12.5

10.7

11.1

15.2

48.4

21.2

44.4

55.2

8.1

32.5

2007

12.8

11.1

12.5

16.2

50.7

22.3

45.9

63.5

9.6

28.6

 

 

חזרה לרשימת המאמרים


עיצוב: סטודיו אבי שטראוך  |  פיתוח: reVision